Tanítható-e a társasjáték tervezés?

Nyilván kétféle válaszom van erre a kérdésre. Az egyik a nem. A másik pedig, hogy minden tanítható, így a játéktervezés is. Ráadásul pedagógus vagyok és játéktervező, szóval eléggé adott, hogy nekem ezt tudnom kellene csinálni. Mégis tele vagyok kétségekkel.

The blog can be read in English on the PlayWise website

Kétségeim

És hogy ez most miért is fontos nekem? Jövő héten indul egy középiskolai projekt és egy egyetemi kurzus, ahol társasjáték tervezésről kell beszélnem. Fejlesztőként támogattam már társasjátékokat, de ez azért most nagyon más helyzet. Diákok szeretnének megtudni valamit arról, ami a szakmám, mert ők is szeretnének ilyesmit csinálni. Szóval valahogy támogatnom kellene a tanulási folyamatukat a téma kapcsán. Izgalmas.

Egyébként vannak könyvek a témában, meg ismerek olyanokat, akik tartanak képzést is, de úgy vagyok a kérdéssel, hogy muszáj lenne a saját gyakorlatomból kiindulni. Amihez persze meg kellene értenem a saját játéktervezésemet, de ha van, aki kicsit is ismer, az tudja, hogy ezzel azért vannak gondjaim, mert sok nem tudatos elemet érzékelek benne. Aztán a játék fejlesztése és tesztelése kapcsán már elég sok egyértelmű dolog van, ahogy mondjuk sokféle publikálási folyamathoz is volt már szerencsém.

A sok tucatnyi itthon is elérhető kreatív írás tanfolyam az, ami kicsit megrémít ilyenkor, mert ezek leírásában jórészt olyan attitűdöket látok, amik tőlem nagyon messze állnak. Például a hogyan írjunk bestsellert… Ott egyébként még biztosan nem tartok, hogy magamtól indítsak játéktervező kurzust vagy workshopot. Most is csak felkéréseknek teszek eleget, aztán ha jó tapasztalat lesz, akkor ki tudja, talán elindulok ebbe az irányba is, ha van rá kereslet.

Játéktervezés középiskolában és egyetemen

A két projekt nagyon különbözik a korosztályok miatt: 7. osztály vs. egyetemisták. De abban hasonlít, hogy a játék témája adott, ami azért az ötlet megszületését elég jól támogatja. Ebből a helyzetből jobban el tudom képzelni, hogy támogathatóak lesznek a csapatok a játékosítandó elem megtalálásában. Mindkét esetben elmondható, hogy a tanulási folyamat fontosabb, mint a végeredmény. Egy tanulási folyamat támogatása, egy pedagógiai projekt kísérése pedig már jóval közelebb áll hozzám.

Az egyetemi kurzus egyrészt hosszabb lesz – én is tanulok majd például a téma szociológiai hátteréről és lesz terepmunka is -, másrészt az ötletek közül az egyetem vállalta, hogy a legjobb, ha olyan szintre kerül, akkor kap lehetőséget további fejlesztésre és megjelenésre is. Ennek a résznek is én leszek a szakértő támogatója, ami persze szuper, de nem lesz egyszerű a reményeim szerint több jó projektből kiválasztani a legjobbat. Mindenesetre nagyon várom.

És persze mindenféle felületeken beszámolok majd a tapasztalatokról. A félév végén pedig majd valami kicsit komplexebb szövegben összefoglalom ezeket. Aztán meglátjuk, hogy ez az irány milyen helyet kap a portfóliómban, ami azért még mindig inkább a társasjáték-pedagógiára és magára a játéktervezésre épít. Azért drukkoljatok majd!

Szóljon hozzá!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük