Hol tartok?

Közeledik az év vége, számot kell vetni meg ilyesmi. De én most kicsit nagyobbat harapok mint ez az év, pedig az is elég tartalmasra sikeredett. És hogy miért? Egyszerűen azért, mert mindaz, ami ezen az oldalon látható, 2025-től – kis csalással – az elsődleges tevékenységem lesz. 2024 decemberében nyugdíjazom magam a Toldi Tanoda vezetői székéből, elmegyek GYED-re és maradok mellette vállalkozó, azzal az elképzeléssel (elvárással?), hogy másfél év múlva pusztán főállású vállalkozóként is talpon tudok majd maradni.

Szerintem ebben az országban ez bizonyos szint alatt nagyjából lehetetlen, de kíváncsi vagyok rá, hogy tényleg az-e, ráadásul engem most ez érdekel, ezzel szeretnék foglalkozni. Mármint társasjátékok tervezésével, társasjátékokról való írással, a társasjátékok pedagógiai hasznával. Nézzük meg mi az, amit látok, tudok, amire lehet építeni.

Tervezés, fejlesztés

Ha valaki 10 éve azt mondja, hogy lesz 14 kiadott társasjátékom, akkor kiröhögöm. De ha meggyőz és végül elhiszem neki, de utána azt is megosztja velem, hogy ebből egyáltalán nem lehet megélni, akkor is. Pedig tudtam, hogy a jogdíjaktól nem érdemes csodát várni. De a sok kicsi sokra megy alapon azért azt gondolná az ember, hogy bizonyos mennyiség után, folyamatos megjelenések mellett, ha karcsún is… De nem. A nagyon nagy kasszasiker eddig mondjuk elkerült, bár két játékom is bőven 5000 fölött – pontos számokat az egész bejegyzésben kerülnöm kell a szerződéseim miatt -, egy további pedig jövőre valószínűleg csatlakozik hozzájuk. Összességében pedig 2025-ben valamikor át fogom lépni az 50 ezer értékesített példányt. Én valamiért azt gondoltam, hogy ilyen számokkal azért lehet keresni.

14 megjelent társasjáték – ha a Kiwi két külön megjelenését külön számolom, akkor 15 -, 3 társasjátékos könyv, további 6 társasjáték készült megrendelésre civil szervezeteknek, cégeknek, további 6 játékban tanácsoltam, fejlesztettem 2 tréningjátékot, egy digitális játékcsomagot, színházi társasjátékot. Megjelenés előtt áll 1 újabb társasjáték, megrendelésre készül 1, és két korábbi megrendelésre készült munka láthat napvilágot végre 2025-ben. Nyilván villogás is ez a lista, de inkább csak azt akartam ezzel megmutatni, hogy ez is kevés.

Éppen ezért 2025-ben megpróbálok ráfeküdni a nemzetközi megjelenésre, különösen a szerzői munkáimat tekintve, és szerencsére 1-2 konkrét ötlet, lépés már adott. A megrendeléseket viszem tovább, illetve itthonra is van csőben egy-két terv, de ezek meglévő ötletek, beszélgetések, kapcsolódások, amiket szívesen csinálok, szóval nem dobom őket el, de nem tőlük várom a megélhetést. Ismét belekeveredtem például egy színházi társasba, van egy képzőművészeti tervem 1-2 éve, ami szerelemprojekt lehetne, de két együttműködésem is alakul, általam sokra tartott játéktervezőkkel.

Támogató közösség

Idén – leginkább személyes okokból – nagyon elhanyagoltam a #kölcsöntársas-t, így a Patreon oldalamat is, pedig ez egy olyan láb, ami egyrészt nagyon érdekel, nagyon szeretem, másrészt jól csinálva, nagyon sokat adhat az összképhez. Van most két olyan játékötletem, ami megint kellően erős, mint a NemDe, a Körtánc vagy a Bolhapiac. Ha ezeket sikerülne az első negyedévre összeraknom és összejönne egy bemutató, akkor jól indulna az év.

Társasjáték-pedagógia

Ami talán leginkább biztos pont a szakmai életemben, az a társasjáték-pedagógia. Ezen a szűkebb területen sokkal (el)ismertebbnek tűnök, mint játéktervezőként, és bár ezt sokáig skatulyának tartottam, az elmúlt 1-2 évben már kifejezetten jól érzem tőle magam. Ketté tudom választani a tervezői és a pedagógiai tevékenységem – még akkor is, ha vannak összekapcsolódások.

Amire biztosan építhetek, azok az e-learning képzéseim az #újpedagógiánál, óvodapedagógusoknak és tanároknak. Ezekből több százat vásároltak már, idén is bőven száz fölött járunk, pedig csak három negyedév adatait ismerem pontosan és az látszik, hogy folyamatos az érdeklődés. Részben ehhez a tananyaghoz, részben egyéb meghívásokhoz kapcsolódóan 2024-ben például összesen 16 képzést/workshopot/előadást tartottam a társasjáték-pedagógiáról. A legrövidebb 2 órás volt, a leghosszabb 2 napos.

Már vannak bejáratott képzéseim, helyszíneim, élő és rendszeres kapcsolataim, de ettől függetlenül én ezt még mindig elég esetlegesnek érzem, hiszen azon túl, hogy megmutatom magam, kommunikálok a munkámról, nem teszek direkt lépéseket a meghívások felé, így ebben azért látok még lehetőséget. Szerencsére már most vannak élő meghívásaim, felkéréseim 2025-re, de nem lehet csak állni és várni mások proaktivitását. Azt gondolom, hogy a felszabadult energiáim és időm egy részét érdemes lesz erre fordítanom és az idei 16 alkalmat bőven meg lehet haladni.

Tegyük hozzá, hogy a bevételeim legnagyobb szeletét így is ez adta. Még úgy is, hogy a játéktervezős egyetemi kurzust (MOME) inkább a játékfejlesztés kategóriához soroltam, pedig elég határmezsgye, hiszen érzékenyítő (didaktikus) játékok fejlesztése volt a cél. Nem kis büszkeség amúgy, hogy a Telex beszámolójába is bekerült az egyik csapat, akiket mentorálok, hiszen kint voltak a Társasjátékok Ünnepén, a Fejlesztők termében.

PlayWise

Amitől talán a legtöbbet várok, az a PlayWise. Egyrészt azért, mert angolul, nagyobb közönséghez próbálunk szólni, másrészt azért, mert ez jelenleg még nem hoz a konyhára. Nagyjából egy éve csináljuk a tartalomfejlesztést és bár eleinte elég jó számokat produkáltunk, jól ment a keresőoptimalizálás, a Google frissítései a mi a projektünket is elkaszálták. És bár reagáltunk a vélt problémákra, egyelőre nem jutottunk vissza a keresési találatok közé. Úgyhogy előre kellett venni a termékfejlesztést, amit akkorra terveztünk, amikor már vannak látogatói az oldalnak. Most majd ettől várjuk a látogatókat és a kettőtől együtt a bevételt.

Portfólió

Mivel a PlayWise egy teljesen új elem a portfóliómban, minden apró siker hozzáadott értékkel bír majd, de ennél azért többet várok tőle. Szándékai szerint ez a felületem szól a legtöbb emberhez, van egy online marketinghez értő társam, így minden adott ahhoz, hogy kiderüljön, a játékpedagógiai és a játéktervezői gondolataim és termékeim elég jók-e ahhoz, hogy igazán széles közönséget szólítsanak meg.

Jelenleg főállás mellett vállalkozom, így egész korrekt az adózás, no de ez nem marad így. Ráadásul így is csak megközelíti a vállalkozás a nettó medián keresetet, ennél kicsit azért több lenne a cél. A bevételek megoszlása egyébként meglepő egyenlőséget mutatnak: 35% pedagógia, 30% fejlesztés, 30% szerzői jogdíjak, 5% Patreon támogatás.

A fejlesztésben és a szerzői jogdíjban a magyar piacon szerintem ennyi van, ez az amit szinten tudok tartani. Ha ebben a kategóriában előre szeretnék lépni, akkor csak a külföldi megjelenés járható út. A játékpedagógiai előadásokban, workshopokban, képzésekben még rengeteg lehetőséget érzek, azokat mindenképp meg tudom tolni. Szerintem a Patreon oldalamban is több van, bár valószínűleg sosem ez lesz a legmasszívabb láb, de egy nagyon személyes, közösségi elem, egy kísérleti tér, így sok szempontból lehet nagyon fontos az életemben. És akkor az új belépő, a PlayWise, a sötét ló. Még másfél évnyi energiát mindenképp teszek bele, 2025-ben a legtöbb munkaórát ennek szentelem majd, aztán kiderül, hogy hova lehet eljutni vele.

Köszi, ha elolvastátok ezt a kicsit hosszabb bejegyzést! Írjatok, szóljatok, ha bármi gondolatotok van, örülök, hogy az oldalra tévedtetek, de most már irány játszani!

Szóljon hozzá!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük